The Storm over "Dark Alliance" http://www.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB113/storm.htm

From Columbia Journalism Review (January/February 1997)

Anatomy of a Story

Crack, the Contras, and the CIA:

The Storm over
Dark Alliance”

Gary Webb
authar of
“Dark Alliance’

by Peter Kornbluh

Photos: San Jose Mercury News

After Gary Webb spent more than a year of intense investigative reporting
and weeks of drafting, his editors at the San Jose Mercury News decided to
run his three-part series late last August, when the nation's focus was divided
between politics and vacation. The series, DARK ALLIANCE: THE STORY
BEHIND THE CRACK EXPLOSION, initially "sank between the Republican
and Demaocratic Conventions,” Webb recalls. "I was very surprised at how
little attention it generated."

Webb needn't have worried. His story subsequently became the most
talked-about piece of journalism in 1996 and arguably the most
famous--some would say infamous--set of articles of the decade. Indeed, in
the five months since its publication, "Dark Alliance™ has been transformed
into what New York Times reporter Tim Weiner calls a "metastory”--a
phenomenon of public outcry, conspiracy theory, and media reaction that has
transcended the original series itself.

The series, and the response to it, have raised a number of fundamental
journalistic questions. The original reporting--on the links between a gang of
Nicaraguan drug dealers, CIA-backed counterrevolutionaries, and the spread
of crack in California--has drawn unparalleled criticism from the Washington
Post, the New York Times, and the Los Angeles Times. Their editorial

1 of 13 3/24/2007 7:20 PM



The Storm over "Dark Alliance" http://www.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB113/storm.htm

2 of 13

decision to assault, rather than advance, the Mercury News story has, in turn,
sparked critical commentary on the priorities of those pillars of the
mainstream press.

Yet in spite of the mainstream media, the allegations generated by the
Mercury News continue to swirl, particularly through communities of color.
Citizens and journalists alike are left to weigh the significant flaws of the
piece against the value of putting a serious matter, one the press has failed to
fully explore, back on the national agenda.

DRUGS AND CONTRAS REDUX

Although many readers of the Mercury News articles may not have known it,
"Dark Alliance" is not the first reported link between the contra war and drug
smuggling. More than a decade ago, allegations surfaced that contra forces,
organized by the CIA to overthrow the Sandinista government in Nicaragua,
were consorting with drug smugglers with the knowledge of U.S. officials.
The Associated Press broke the first such story on December 20, 1985. The
AP's Robert Parry and Brian Barger reported that three contra groups "have
engaged in cocaine trafficking, in part to help finance their war against
Nicaragua." Dramatic as it was, that story almost didn't run, because of
pressure by Reagan administration officials (see "Narco-Terrorism: A Tale of
Two Stories" CJR, September/October, 1986). Indeed, the White House
waged a concerted behind-the-scenes campaign to besmirch the
professionalism of Parry and Barger and to discredit all reporting on the
contras and drugs.

Whether the campaign was the cause or not, coverage was minimal. While
regional papers like the San Francisco Examiner--which ran a June 23, 1986
front-page exposé on Norvin Meneses, a central figure in the Mercury News
series--broke significant ground on contra-drug connections, the larger papers
and networks (with the exception of CBS) devoted few resources to the issue.
The attitude of the mainstream press was typified during the November 1987
press conference held to release the final report of the Congressional Joint
Iran-Contra Committees. When an investigative reporter rose to ask the lead
counsel of the committees whether the lawmakers had come across any
connection between the contras and drug-smuggling, a New York Times
correspondent screamed derisively at him from across the aisle: "Why don't
you ask a serious gquestion?"

Even when a special Senate subcommittee on Terrorism, Narcotics, and
International Operations, chaired by Senator John Kerry, released its
long-awaited report, Drugs, Law Enforcement and Foreign Policy, big-media
coverage constituted little more than a collective yawn. The 1,166-page
report--it covered not only the covert operations against Nicaragua, but also
relations with Panama, Haiti, the Bahamas, and other countries involved in
the drug trade--was the first to document U.S. knowledge of, and tolerance
for, drug smuggling under the guise of national security. "In the name of
supporting the contras,” the Kerry Committee concluded in a sad but stunning
indictment, officials "abandoned the responsibility our government has for
protecting our citizens from all threats to their security and well-being."

3/24/2007 7:20 PM



The Storm over "Dark Alliance" http://www.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB113/storm.htm

Yet when the report was released on April 13, 1989, coverage was buried in
the back pages of the major newspapers and all but ignored by the three
major networks. The Washington Post ran a short article on page A20 that
focused as much on the infighting within the committee as on its findings; the
New York Times ran a short piece on A8; the Los Angeles Times ran a
589-word story on Al11. (All of this was in sharp contrast to those
newspapers' lengthy rebuttals to the Mercury News series seven years later
--collectively totalling over 30,000 words.) ABC's
Nightline chose not to cover the release of the
report. Consequently, the Kerry Committee report
was relegated to oblivion; and opportunities were
lost to pursue leads, address the obstruction from
the CIA and the Justice Department that Senate

5 W S ™ investigators say they encountered, and both inform
Juar Harvin Menezes antsers - the public and lay the issue to rest. The story,
concedes Doyle McManus, the Washington bureau
chief of the Los Angeles Times, "did not get the
coverage that it deserved."”

Citizens and journalists are
left to weigh the significant
flaws of the series against
the value of putting a seri-
PTG EVOLUTION OF A METASTORY
ous matter back on the

national agenda . .
The Mercury News series "touched a raw nerve in

the way our stories hadn't,” observes Robert Parry. One reason is that Parry
and Barger's stories had focused on the more antiseptic smuggling side of
drug trafficking in far-off Central America. Webb's tale brought the story
home, focusing on what he identified as the distribution network and its
target. the inner cities of California. Particularly among African-American
communities, devastated by the scourge of crack and desperate for
information and answers, Webb's reporting found ready constituencies. From
Farrakhan followers to the most moderate of black commentators, the story
reverberated. "If this is true, then millions of black lives have been ruined and
America's jails and prisons are now clogged with young African-Americans
because of a cynical plot by a CIA that historically has operated in contempt
of the law," wrote Carl T. Rowan, the syndicated columnist.

The wildfire-like sweep of "Dark Alliance" was all the more remarkable
because it took place without the tinder of the mainstream press. Instead, the
story roared through the new communications media of the Intemet and black
talk radio--two distinct, but in this case somewhat symbiotic, information
channels. With the Internet, as Webb put it. "you don't have be the New York
Times or the Washington Post to bust a national story anymore."
Understanding this media reality, Mercury Center, the Mercury News's
sophisticated online service, devoted considerable staff time to preparing for
simultaneous online publishing of the "Dark Alliance" stories on the World
Wide Web. In the online version, many of the documents cited in the stories
were posted on the Mercury Center site, hyperlinked to the story; audio
recordings from wiretaps and hearings, follow-up articles from the Mercury
News and elsewhere, and, for a time, even Gary Webb's media schedule were
also posted.

3 0of 13 3/24/2007 7:20 PM



The Storm over "Dark Alliance"

4 of 13

As Webb began giving out his story's Mercury Center website address
(http://www.sjmercury.com/drugs/) on radio shows in early September, the
number of hits to the Center's site escalated dramatically, some days reaching
as high as 1.3 million. Over all, Bob Ryan, who heads Mercury Center,
estimates a 15% visitor increase since the stories appeared. "For us," he says,
"it has certainly answered the question: Is there anyone out there listening?"
The demographics of Web traffic are unknown, but some media specialists
believe that the rising numbers at Mercury Center in part reflect what the
Chicago Tribune syndicated columnist Clarence Page calls an emerging
"black cyber-consciousness." Online newsletters and other net services made
the series readily available to African-American students, newspapers, radio
stations, and community organizations. Patricia Turner, author of | Heard it
Through the Grapevine, the definitive study on how information travels
through black America, suggests that this marked the "first time the Intemet
has electrified African-Americans” in this way. "The 'black telegraph,™ noted
Jack While, a Time magazine colum- nist, referring to the informal word-of:
mouth network used since the days of slavery, "has moved into cyberspace."

Black-oriented radio talk shows boosted this phenomenon by giving out the
website address. At the same time, the call-in programs themselves became a
focal point of information and debate. African-American talk-show hosts
used their programs to address the allegations of CIA complicity in the crack
epidemic, and the public response was forceful. The power of talk radio was
demonstrated when Congresswoman Maxine Waters was a guest on WOL's
Lisa Mitchell show in Baltimore on September 10, and announced that the
Congressional Black Caucus meeting that week would address the issues
raised by "Dark Alliance.” Two hundred people were expected; nearly two
thousand attended.

Political pressure, organized at the grassroots level around the country and
channeled through the Black Caucus in Washington, pushed both the CIA
and the Justice Department to initiate internal investigations into the charges
of government complicity in the crack trade. In November, John Deutch, then
the director of the CIA, even left the secure confines of Langley headquarters
to travel to Watts and address a town meeting of concered citizens on the
Mercury News allegations--an unprecedented event. By then, the"Dark
Alliance" series had become the journalistic Twister of 1996, with
information, misinformation, allegations, and speculations hurtling across the
airwaves day after day. A common charge emerged on black talk-radio
programs: the U.S. government had conspired to use the crack trade to
deliberately harm the African-American community. "CIA™ now meant
"Crack in America,"” or as Rep. Cynthia McKinney stated on the floor of
Congress, "Central Intoxication Agency." Thousands of copies of "Dark
Alliance'- were handed out at town meetings across the country, playing "into
the deepest fears--sometimes plunging into paranoia--that have haunted the
subject of race in America," the Boston Globe editorialized in October.
"We've always speculated about this," said Joe Madison, a Washington
talk-show host, who along with the activist Dick Gregory was arrested in
front of the CIA in mid-September in an act of civil disobedience. "Now we
have proof."

http://www.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB113/storm.htm

3/24/2007 7:20 PM



The Storm over "Dark Alliance" http://www.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB113/storm.htm

THE STORIES THEMSELVES

In the very first Washington Post treatment of the San Jose Mercury News
phenomenon--appearing in the Style section on October 2--media reporter
Howard Kurtz noted "just one problem" with the controversy: despite broad
hints, Gary Webb's stories never "actually say the CIA knew about the drug
trafficking.” In an interview with Kurtz, Webb stated that his story "doesn't
prove the CIA targeted black communities. It doesn't say this was ordered by
the CIA."

What did the Mercury News stories actually say? The long three-part series
covered the lives and connections of three career criminals: "Freeway" Ricky
Ross, perhaps L.A.'s most renowned crack dealer in the 1980s; Oscar Danilo
Blanddn Reyes, a right-wing Nicaraguan expatriate, described by one U.S.
assistant district attorney as "the biggest Nicaraguan cocaine dealer in the
United States"; and Juan Norvin (Norwin in some documents) Meneses
Cantarero, a friend of the fallen dictator Anastasio Somoza, who allegedly
brought Blandon into the drug business to support the contras and supplied
him, for an uncertain amount of time, with significant quantities of cocaine.
The first installment of the series, headlined CRACK PLAGUE'S ROOTS ARE
IN NICARAGUAN WAR, opened with two dramatic statements:

For the better part of a decade, a San Francisco Bay Area drug ring sold
tons of cocaine to the Crips and Bloods street gangs of Los Angeles and
funnelled millions in drug profits to a Latin American guerrilla army run
by the U.S. Central Intelligence Agency.

The second paragraph, which captured even more public attention, read:

This drug network opened the first pipeline between Colombia's cocaine
cartels and the black neighborhoods of Los Angeles, a city now known as
the ‘crack’ capital of the world.

The rest of the article attempted to flesh out those assertions and explain
"how a cocaine-for-weapons trade supported U.S. policy and undermined
black America." The second installment, entitled ODD TRIO CREATED
MASS MARKET FOR "CRACK,'" provided far more detail on the alliance
between Ross, Blandon, and Meneses and their role in the crack explosion.
Part three, WAR ON DRUGS' UNEQUAL IMPACT ON U.S. BLACKS, focused
on an issue that outrages many in the African-American community:
sentencing discrepancies between blacks and whites for cocaine trafficking,
as illustrated by the cases of Blandon and Ross. Ross received a life sentence
without the possibility of parole; Blanddon served twenty-eight months and
became a highly paid government informant. In a defense of Webb's work
published in the Baltimore Sun, Steve Weinberg, a former executive director
of Investigative Reporters & Editors (and a CJR contributing editor), argues
that the reporter

took the story where it seemed to lead--to the door of U.S. national
security and drug enforcement agencies. Even if Webb overreached in a
few paragraphs--based on my careful reading, | would say his
overreaching was limited, if it occurred at all-he still had a compelling,

5 of 13 3/24/2007 7:20 PM



The Storm over "Dark Alliance" http://www.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB113/storm.htm

6 of 13

significant investigation to publish.

Indeed, the series did provide a groundbreaking and dramatic story of two
right-wing Nicaraguans with clear--although not necessarily
strong--connections to the FDN "freedom fighters,” who became major drug
dealers, inexplicably escaped prosecution, and made a significant
contribution to the thousands of kilos of coke that flowed into the inner cities
of California. "They pay cash," a wiretapped audio on the website records
Blanddn as telling an associate who complained he didn't "like niggers."
Blanddn continues: "I don't deal with anybody else. They buy all the time.
They buy all the time." Blandon's grand jury and trial testimony--which
Webb often over-dramatically sources as "court records"--along with a 1986
sheriff's department search warrant and affidavit and a 1992 Probation and
Parole Department report, documented that an undetermined amount of drug
funds was going into the contra coffers, possibly as late as 1986.

Far less compelling was the evidence the Mercury News presented to the the
Nicaraguans to the CIA itself. But not for lack of trying. Speculative passages
like "Freeway Rick had no idea just how ‘plugged' his erudite cocaine broker
[Blandon] was. He didn't know about Norwin Meneses or the CIA," were
clearly intended to imply CIA involvement. As implied evidence of CIA
knowledge of and participation in the drug trade, the articles emphasized the
meetings between Blandon and Meneses (identified without supporting
evidence as FDN officials) and FDN leaders Adolfo Calero (identified
without corroboration as "a longtime CIA operative") and Enrique BermUdez
(identified as a "CIA agent"). To be sure, the FDN was, as the articles
described it, the "CIA's army"--a paramilitary force created, trained, financed,
equipped, and largely directed by the CIA. Nevertheless, the articles failed to
distinguish between CIA officers who ran the contra war--none of whom are
identified or quoted in the articles--and Nicaraguan "agents™ or "operatives"
such as Calero and Bermudez, who were put on the CIA payroll for purposes
of control, support, and/or information. While to some this may seem a trivial
distinction--"It doesn't make any difference whether [the CIA] delivered the
kilo themselves, or they turned their heads while somebody else delivered it,
they are just as guilty,”
Representative Maxine Waters
said in one L.A. forum--the
articles did not even address the
likelihood that CIA officials in
charge would have known about
these drug operations. Moreover,
a critical passage Webb wrote to e

suggest that Blandon himself had

CIA connections that the government was trying to cover up, quoted court
documents out of context. Webb reported that "federal prosecutors obtained a
court order preventing [Ross's] defense lawyers from delving into [Blandon's]
ties to the CIA." He then quoted this motion to suppress as stating that
Blanddn "will admit that he was a large-scale dealer in cocaine, and there is
no additional benefit to any defendant to inquire as to the Central Intelligence
Agency." But Webb omitted another part of that sentence, which reads, "the
threat to so inquire is simply a gambit,” as well as the opening para- graph of

Blandon's statement was
intriguing, but neither Webhb
nor his editor seemed to
have noticed that it contra-
dicted the thrust of “Dark
Alliance™

3/24/2007 7:20 PM



The Storm over "Dark Alliance" http://www.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB113/storm.htm

the motion, which states:

The United States believes that such allegations are not true, and that the
threat to make such allegations is solely intended to dissuade the United
States from going forward with the prosecution....

These omissions left the impression that Assistant U.S. Attorney L.J. O'Neale
was allempting to conceal a CIA connection, when a reading of the full
motion showed that his stated purposewas to keep Ricky Ross's defense
lawyer from sidetracking the prosecution.

Blanddn, according to Webb's story, implied CIA approval for the cocaine
trafficking when he told a federal grand jury in San Francisco that after the
contras started receiving official CIA funds, the agency no longer needed
drug money. "When Mr. Reagan get in the power, we start receiving a lot of
money," he stated. "And the people that was in charge, it was the, the CIA, so
they didn't want to raise any [drug] money because they have, they had the
money that they wanted." At that point, he said, "we started doing business
by ourselves."

Intriguing as that statement is, neither Webb nor his editors appear to have
noticed that it contradicted the thrust of "Dark Alliance." Ronald Reagan
came to power in 1981; the CIA received its seed authorization of $19.9
million later that year to organize the covert war against Nicaragua. If
Blandon and Meneses stopped sup- porting the FDN at that point, it could not
be true that "for the better part of a decade™ drug profits in the millions were
channeled to the contras. Nor, then, could it be true that this dark alliance
with the contras was responsible for the crack epidemic in Califomia in the
early 1980s.

This inconsistency demonstrates the overarching problem in the series: the
difficulty in using Blanddn's grand jury and court testimony, which is often
imprecise--Blandon at one point appeared to date Reagan's rise to power in
1983--and contradictory. Particularly regarding the timeline of when he met
Meneses, supported the contras, broke with Meneses, and became Ricky
Ross's mentor and supplier--a series of dates critical to the central allegation,
that this Nicaraguan drug ring opened the inner city market to the crack trade
to finance the contra war--Blanddn's testimony and other documents are
vague or inconsistent or both.

In an unusual follow-up evaluating the controversy over "Dark Alliance,"
thirty-year Mercury News veteran Pete Carey rcviewed the discrepancies in
Blanddn's testimony and other records. Webb, according to Carey,
acknowledged that it would be damaging to the series "if you looked only at
the [Blandon] testimony. But we didn't. We looked at other sources.” The
other evidence, Carey pointed out, included the 1986 L.A. County Sheriff's
affidavit for searching the homes of Blandén in which "three confidential
informants said that Blanddn was still sending money to the contras.” While
Carey laid out all the differing evidence "for the readers to make up their own
mind," he says, the original series did not. That omission left the series wide
open to attack.

7 of 13 3/24/2007 7:20 PM



The Storm over "Dark Alliance" http://www.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB113/storm.htm

8 of 13

THE MEDIA RESPONSE

Initially the national media greeted the series with a deafening silence. No
in-depth articles were published in the major papers in the month of
September on the growing controversy. The networks were similarly silent
that month, with the exception of CNN, which ran several pieces, and NBC,
which did an in-depth Nightly News report on September 27. Despite pressure
from some staffers and outsiders, Ted Koppel's Nightline did nothing until
November 15, when CIA Director Deutch held his town meeting in Watts;
PBS's News Hour with Jim Lehrer also used the Deutch peg for its first piece
on the subject, on November 18.

In some cases, the absence or delay of coverage reflected the deep-rooted
skepticism of veteran reporters who had covered the contra war. One
newspaper reporter who has written on intelligence for a decade compared
the articles to "a crime scene that has been tampered with," rendering the true
story difficult to obtain. "Dark Alliance, he suggested, was "a stew of hard
fact, supposition, and wild guesswork." For David Corn of The Nation, 1
Webb's "claims were not well substantiated; that was pretty obvious from
reading the story." The New York Times's Weiner agreed that the opening
declaration that millions in drug funds had been kicked back to the contras
"was unsupported in the body of the story." Upon first read, the Los Angeles
Times's Washington bureau chief, Doyle McManus, thought "Dark Alliance™
was "a hell of a story™; after further review, he concluded that "most of the
things that are new aren't true, and most of the things that are true aren't
new." Of all the contra-war journalists polled, only the one who originally
broke the contra/drug story, Robert Parry, felt "Dark Alliance™ was credible.
"It didn't strike me as 'Oh wow, that's outlandish.™

It was public pressure that essentially forced the media to address Webb's
allegations. The Washinton Post, after an internal debate on how to handle
the story, weighed in first on October 4 with THE CIA AND CRACK:
EVIDENCE IS LACKING OF ALLEGED PLOT, a lengthy--and harsh--report
written by Roberto Suro and Walter Pincus. "A Washington Post
investigation," the article declared, had determined that "available
information does not support the conclusion that the CIA-backed contras--or
Nicaraguans in general--played a major role in the emergence of crack as a
narcotic in widespread use across the United States"--an odd argument since
"Dark Alliance" had focused mostly on the rise of crack in California. The
article emphasized parts of Blandon's court testimony, where he limited the
time he was connected to the contras to 1981-82, but failed to mention, let
alone evaluate, contradictory evidence that Blandon's drug money was being
laundered through a Miami bank for contra arms purchases possibly into
1986. The Suro/Pincus dismissal of the series, combined with a companion
piece on the black community's susceptibility to conspiracy theories, only
served to stir the controversy.

On October 21, the New York Times covered the same ground as the

Post--finding "scant proof" for the Mercury News's contentions--but with a
more measured approach. A lengthy article by Tim Golden, THOUGH

3/24/2007 7:20 PM



The Storm over "Dark Alliance" http://www.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB113/storm.htm

9 of 13

EVIDENCE IS THIN, TALE OF CIA AND DRUGS HAS LIFE OF ITS OWN,
examined how and why "Dark Alliance" had resounded throughout
Alrican-American communities, the problems with the evidence, and the
politics surrounding the issue.

Long as it was, the Golden piece was overshadowed by a massive three-part
rebuttal in the Los Angeles Times that began on October 20. Unlike the East
Coast papers, the Los Angeles Times had been scooped in its own backyard
about events that took place in its own city. "When | first saw the series," Leo
Wolinsky, Metro editor for the Times told L.A. Weekly, "it put a big lump in
my stomach." Still, it took almost a month for editors (who blame vacation
plans and the conventions for the delay) to begin to focus on how to follow
up on the Mercury News. A query to the Washington bureau for direction and
advice brought a substantive memo, written by McManus, that made three
points:

e The Washington bureau had no expertise on the history of crack in
California; the L.A. desk would have to take up that issue on its own.

e There had been earlier reporting on the contras and drugs, including in
California--most notably by Seth Rosenfeld of the San Francisco
Examiner in 1986. Although the lead allegation of "millions” in drug
revenues going to the contras was not substantiated, "There is
something there."

e The allegations of government protection of Meneses and Blandon
from prosecution were the "most convincing and troubling” part of the
Mercury News exposé and fertile ground for further investigation. On
that, the memo recommended a full-court press.

As McManus characterized his response, "1 said: "This goddamn thing is full
of holes. There is no sourcing or terribly weak sourcing in the story. There is
phraseology in here that is dishonest. But it is obviously worth going back
and seeing what we can establish. ™" Both McManus and Wolinsky deny that
the Times response was ever intended, as Wolinsky put it, "as a knockdown
of the Mercury News series.” But one Times reporter characterized himself as
being "assigned to the 'get Gary Webb team™ and another was heard to say
"We're going to take away that guy's Pulitzer." The opening "About this
series"” teaser made it clear that the Times pieces would explicitly address,
and deny, the validity of all the main assertions in "Dark Alliance."”

For all the effort spent trying to highlight the shortcomings of the Mercury
News, however, the Times stumbled into some of the same problems of
hyperbole, selectivity, and credibility that it was attempting to expose. For
example, the first installment highlighted many of the dealers who had played
a role in the advent of crack in L.A. The point was to show that Ricky Ross
may have been a big player, but was not the player, as Webb had suggested,
in the arrival of crack into the black neighborhoods of L.A. "The story of
crack's genesis and evolution . . . is filled with a cast of interchangeable
characters, from ruthless billionaires to strung-out curb dealers, none of
whom is central to the drama,” Jesse Katz wrote, based on his reporting and
that of six other Times reporters. "Even on the best day Ricky Ross had, there
was way more crack cocaine out there than he could ever control,” Katz

3/24/2007 7:20 PM



The Storm over "Dark Alliance" http://www.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB113/storm.htm

10 of 13

quoted a San Fernando narcotics detective as stating, and then noted: "How
the crack epidemic reached that extreme, on some level, had nothing to do
with Ross. Before, during, and after his reign, a bewildering roster of other
dealers and suppliers helped fuel the crisis."”

Less than two years earlier, however, the same Jesse Katz had described Ross
as the veritable Dr. Moriarty of crack. Katz's December 20, 1994 article,
DEPOSED KING OF CRACK, opened with this dramatic statement:

If there was an eye to the storm, if there was a criminal mastermind
behind crack’s decade-long reign, if there was one outlaw capitalist most
responsible for flooding Los Angeles streets with mass-marketed cocaine,
his name was Freeway Rick.... Ricky Donnell Ross did more than anyone
else to democratize [crack], boosting volume, slashing prices, and
spreading disease on a scale never befor conceived.

Either Katz was guilty of of vast exaggeration in 1994 or of playing down
evidence that he had in 1996. If Ross was "key to the drug's spread in L.A.,"
as the Times said in 1994, then his key supplier, Blanddn, bore at least some
of the responsibility for the "democratization” of crack that Gary Webb
ascribed to him.

The second installment, written by McManus, drew on three unnamed
associates of Blandon and Meneses, who denied that the two had sent
"millions" to the contras; they believed the figure closer to $50,000, because
the drug smugglers were awash in debt, not profit, in the early years. Perhaps
more importantly, the Los Angeles Times obtained an admission from Dawn
Garcia, who edited the piece at the Mercury News, that the "millions” figure
was an extrapolation, based on the amount of coke Blanddn and Meneses had
sold between 1981 and 1986 combined with Blanddn's testimony that
everything went to the contras.

But the Times, like the Post, drew on the pieces on Blanddn's testimony in
which he confined his contra drug dealings to a short period in 1981 and
1982--using the same kind of selectivity in highlighting evidence as the
Mercury News, but to arrive at opposite conclusions, and failing to pursue
leads in the other contradictory testimony and documents that Webb had used
to present his case.

At the same time as it sought to undermine the specifics of "Dark Alliance,"
the McManus piece actually advanced its contra/crack connection thesis. To
the two Nicaraguan drug dealers that Webb had written about, the Times
added two more members of that ring: Meneses's nephew, Jairo Morales
Meneses, and Renato Peria Cabrera. Both were arrested on cocaine charges in
November, 1984. Unlike Blanddn and Norvin Meneses, whose depiction in
Webb's series as FDN offi- cials was challenged by critics, Peria had a
verifiable role, having served as an FDN press secretary in California.

The McManus piece credulously painted a portrait of the CIA as a law-
abiding, conscientious agency. It included an abundance of denials from
prominent CIA and Justice Department officials--while failing to inform
readers of their roles in some of the scandals of the contra war--that the CIA
would ever tolerate drug smuggling or that there had ever been any

3/24/2007 7:20 PM



The Storm over "Dark Alliance" http://www.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB113/storm.htm

11 of 13

government interference with prosecuting drug smugglers connected to the
contras. This despite documentation to the contrary.

Indeed, all three papers ignored evidence from declassified National Security
Council e-mail messages and the New York Times and the Washington Post
ignored evidence, from Oliver North's notebooks, which lend support to the
underlying premise of the Mercury News series--that U.S. officials would
both condone and protect drug traffickers if doing so advanced the contra
cause. The October 21 New York Times piece didn't even mention the Kerry
Committee report. "A decade ago. the national media low- balled the
contra-drug story,” David Corn observed in The Nation. "Now it's, Been
there, done that.”

IN THE AFTERMATH

On October 23, the Senate Select Committee on Intelligence held its first
hearing on the controversy surrounding contra-drug allegations. Jack Blum,
the former lead investigator for the Kerry committee, was the lead witness.
Blum testified that his investigators had found no evidence whatsoever that
the African-American community was a particular target of a plot to sell
crack cocaine or that high U.S. officials had a policy of supporting the
contras through drug sales. But, he testified further, "if you ask whether the
United States government ignored the drug problem and subverted law
enforcement to prevent embarrassment and to reward our allies in the contra
war, the answer is yes." In a long session, he also detailed the Reagan
Administration's obstruction of the Kerry investigation.

A story on ABC's World News Tonight about the hearing led with Blum's "no
evidence" statement but excluded any reterence to the rest of his testimony.
The New York Times ran an AP story on the hearing but cut references to
Blum's testimony. The Los Angeles Times covered the hearing but failed even
to mention the lead witness or his testimony.

For conspiracy buffs, this non-coverage raised the specter of a
government/media collaboration to bury the contra-cocaine story. That is
far-fetched. Yet the furor over "Dark Alliance” and the mainstream media's
response to it dramatically raise the issue of responsible and irresponsible
journalism--particularly in an era of growing public cynicism toward both the
government and the institutional press.

For many in the media, Webb's reporting remains at the core of the debate
over journalistic responsibility. One veteran TV producer decried the impact
of "Dark Alliance" on the profession: "Those stories have cheapened the coin
of the realm." Another veteran reporter asks, "Can anyone doubt that Gary
Webb added two plus two and came out with twenty-two?" At the
Washington Post, senior management, led by Steven Rosenfeld, deputy
editorial-page editor, even refused to print a letter to the editor written by
Jerry Ceppos, the Mercury News's executive editor, regarding the Post's
critique of the series. Although Ceppos had redrafted the letter several times
at the demand of the Post, Rosenfeld disparaged it as misinformation.

3/24/2007 7:20 PM



The Storm over "Dark Alliance" http://www.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB113/storm.htm

12 of 13

In her November 10 column, the Post's own ombudsman, Geneva Overholser,
objected to that decision, as well as to the Post's response to "Dark Alliance."
"There is another appropriate response, a more important one, and that is: 'ls
there anything to the very serious question the series raised?" "

Overholser's point resonated inside the Post "There was a lot of
unhappiness,” says one editor. "A lot of frustration. Why pick on the Mercury
News? There was a recognition that it would be appropriate to do something
else.” That recognition led to the publication of a follow-up piece headlined
CIA, CONTRAS AND DRUGS: QUESTIONS ON LINKS LINGER. It reported
that in 1984 the CIA had authorized a contra group in Costa Rica to take
planes and cash from a prominent Colombian drug dealer then under
indictment in the U.S. The planes, according to the drug dealers, were used to
ferry arms to the contras and then drugs to the United States.

Clearly, there was room to advance the contra/drug/CIA story rather than
simply denounce it. Indeed, at the Post, the New York Times, the Los Angeles
Times, and other major oracles, the course of responsible joumalism could
have taken a number of avenues, among them: a historical treatment of drug
smuggling as part of CIA covert operations in Indochina, Afghanistan, and
Central America; an investigation into the alleged obstruction, by the Justice
Department and the CIA, of the Kerry Committee's inquiry in the late 1980s;
an evaluation of Oliver North's mendacious insistence, after the Mercury
News series was published, that "no U.S. government official” ever
"tolerated" drug smuggling as part of the contra war; and a follow-up on the
various intriguing leads in "Dark Alliance."”

"The big question is still hanging out there,” said one Los Angeles Times
reporter who disagreed with his editors' decision to simply trash "Dark
Alliance.” What did the government know and when did they know it? This
story is not put to rest by a long shot."”

To be sure, the "Dark Alliance" series was an overwritten and
problematically sourced piece of reporting. It repeatedly promised evidence
that, on close reading, it did not deliver. In so doing, the Mercury News bears
part of the responsibility for the sometimes distorted public furor the stories
generated. (A thorough editing job might have spared the Mercury News such
responsibility and still resulted in a major exposé.) "Webb has convinced
thousands of people of assertions that are not yet true or not supported,”
McManus points out. "That pollutes the public debate."

Yet the Mercury News was single-handedly responsible for stimulating this
debate. This regional newspaper accomplished that neither the Los Angeles
Times, The Washington Post, nor The New York Times had been willing or
able to do--revisit a significant story that had been inexplicably abandoned by
the mainstream press, report a new dimension to to it, and thus put it back on
the national agenda where it belongs. "We have advanced a ten-year story
that is clearly of great interest to the American public,” Ceppos could
rightfully claim.

The unacknowledged negligence of the mainstream press made that possible.

3/24/2007 7:20 PM



The Storm over "Dark Alliance" http://www.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB113/storm.htm

Indeed, if the major media had devoted the same energy and ink to
investigating the contra drug scandal in the 1980s as they did attacking the
Mercury News in 1996, Gary Webb might never have had his scoop.

And having shown itself still unwilling to follow the leads and lay the story
to rest, the press faces a challenge in the contra-cocaine matter not unlike the
government's: restoring its credibility in the face of public distrust over its
perceived role in the handling of these events. "A principal responsibility of
the press is to protect the people from government excesses," Overholser
pointed out. "The Post (and others) showed more energy for protecting the
CIA from someone else's journalistic excesses.” The mainstream press
shirked its larger duty; thus it bears the larger burden.

13 of 13 3/24/2007 7:20 PM



